Według corocznych badań przeprowadzonych przez State Farm w 2020 roku, każdego roku w samych Stanach Zjednoczonych dochodzi do prawie dwóch milionów kolizji pojazdów z dużymi zwierzętami, co stanowi około pięciu procent wszystkich zgłoszonych kolizji pojazdów silnikowych. Kolizje z udziałem dzikich zwierząt (WVC) powodują 26 000 obrażeń u kierowców każdego roku. Kamery termowizyjne widzą zupełnie inną długość fali energii, znaną jako długofalowe promieniowanie podczerwone (LWIR) lub energia cieplna, która promieniuje, pochłania lub jest odbijana przez wszystko na ziemi. Dzięki zdolności widzenia ciepła bez światła widzialnego, kamery termowizyjne oferują unikalną możliwość znacznego zmniejszenia liczby WVC.
Widzieć więcej niż światła reflektorów
Kamery termowizyjne są obecnie oferowane jako opcja w kilku modelach pojazdów jako system ostrzegania kierowcy, ale ostatnie badania i testy wykazały, że kamery termowizyjne mogą stać się cenną częścią zestawu czujników samochodowych dla takich funkcji jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB).
Kamery termowizyjne firmy Teledyne FLIR widzą znacznie dalej niż reflektory i wykrywają duże zwierzęta w trudnych warunkach drogowych, w tym w ciemności, w blasku reflektorów lub słońca i w większości rodzajów mgły. Termowizja, szczególnie dobrze radząca sobie z wykrywaniem ciepła ciała i odróżnianiem dzikich zwierząt daleko na ciemnej drodze, może pomóc w ograniczeniu WVC, które występują głównie o zmierzchu, w nocy i o świcie, kiedy zwierzęta są najbardziej aktywne, a widoczność jest ograniczona.
Sieci neuronowe (CNN) są wykorzystywane do analizy obrazów pod kątem określonych cech i mogą być trenowane do wykrywania i klasyfikowania dzikich zwierząt. Kamery termowizyjne mogą być połączone z CNN tak samo jak kamery widzialne, tworząc solidną metodę sztucznej inteligencji do identyfikacji i łagodzenia kolizji ze zwierzętami, które często występują w trudnych warunkach oświetleniowych. Aby wesprzeć dalszy rozwój, firma Teledyne FLIR rozszerzyła swoją sieć CNN do wykrywania dużych zwierząt, oprócz jej obecnej zdolności do wykrywania pieszych, pojazdów, rowerów, samochodów i wielu innych klas obiektów drogowych.
Wykrywanie stada łosi podczas deszczu w nocy, w świetle widzialnym (góra) i w podczerwieni (dół)
Przyszłość systemów bezpieczeństwa pojazdów
W obliczu licznych zagrożeń na drodze, które czają się w ciemności lub są zasłonięte przez warunki pogodowe i ruchliwą scenerię, kamery termowizyjne mogą poprawić przyszłość systemów bezpieczeństwa pojazdów. Oprócz zmniejszenia liczby WVC (liczba kolizji z dużymi zwierzętami), kamery termowizyjne mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wśród pieszych, rowerzystów, motocyklistów, dużych ciężarówek i autobusów. Krajowa Rada Bezpieczeństwa podała, że w 2020 roku w USA w wypadkach samochodowych zginęło około 42 060 osób, a liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych stale rośnie.
Pojazd testowy Teledyne FLIR pokazuje, jak dodanie czujnika termicznego do radaru, czujnika widzialnego i wyszkolonej sieci CNN może poprawić wykrywanie zwierząt i pieszych w obecnych systemach automatycznego hamowania awaryjnego. Ostatnie testy AEB w American Center for Mobility wykazały znaczącą poprawę w nocnych i słabo widocznych scenariuszach poprzez dodanie czujnika termicznego do aktualnego zestawu czujników,.
Wypadki WVC są szczególnie częste w miesiącach jesiennych i wiosennych, kiedy duże ssaki, takie jak łosie i jelenie przemieszczają się w związku z migracją, godów i zdobywania pożywienia. Ponieważ większość wypadków WVC ma miejsce w nocy, kiedy widoczność kierowcy jest ograniczona, zintegrowana z pojazdem technologia termiczna w połączeniu z innymi rodzajami czujników i sieciami neuronowymi może zmniejszyć liczbę wypadków i znacznie poprawić bezpieczeństwo na drodze.
Więcej informacji na temat rozwiązań motoryzacyjnych firmy Teledyne FLIR można znaleźć na stronie: https://flir.com/oem/adas .