Aktualności

Hamburg wykorzystuje czujniki termiczne do usprawnienia ruchu drogowego

Jako jeden z najbardziej ambitnych projektów inteligentnego miasta w Europie, Hamburg w Niemczech jest zdeterminowany, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z mobilnością miejską i zrównoważonym rozwojem. Aby mieć lepszy wgląd w dynamikę swojego miasta, Hamburg mocno wierzy w cyfryzację ruchu drogowego. Gromadzenie i analiza danych pozwoli miejskim władzom odpowiedzialnym za ruch drogowy podejmować mądrzejsze decyzje. Nowy zestaw danych będzie pochodził z rozległej sieci kamer termowizyjnych FLIR.

Hamburg jest drugim co do wielkości miastem w Niemczech i głównym miastem portowym w północnej części kraju. Jest połączony z Morzem Północnym rzeką Łabą. Hamburg szybko zyskuje reputację najbardziej innowacyjnego inteligentnego miasta w Niemczech. Miasto uruchomiło nie mniej niż 60 inteligentnych inicjatyw miejskich, które odpowiadają na wyzwania związane z mobilnością i zrównoważonym rozwojem.

Hamburg odczuwa pilną potrzebę, aby rozwiązać swoje problemy z mobilnością. Według badania miast niemieckich z 2018 r. przeprowadzonego przez firmę TomTom® zajmującą się technologią nawigacyjną, Hamburg ma większe zatłoczenie niż jakiekolwiek inne miasto w Niemczech, nawet Berlin. Badanie ujawniło, że w 2018 r. osoby dojeżdżające do pracy w Hamburgu napotkały korki na 33% podróży drogowych, co oznacza, że zmotoryzowani tracili średnio 113 godzin rocznie na korki.

Czujniki termiczne FLIR potrafią rozróżnić samochody osobowe, ciężarowe i rowerzystów.

Zbieranie danych o ruchu drogowym

Władze miasta Hamburg są przekonane, że dzięki lepszemu obrazowi dynamiki ruchu drogowego można zmniejszyć zatory. Gdzie w mieście ruch odbywa się płynnie, a gdzie regularnie tworzą się korki? Jakie objazdy mają sens? I jak roboty drogowe wpływają na płynność ruchu? Na podstawie tego typu danych władze miasta Hamburg chcą tworzyć lepsze prognozy ruchu drogowego i podejmować mądrzejsze decyzje w czasie rzeczywistym.

Aby zaspokoić wysokie zapotrzebowanie na dane o ruchu drogowym, Hamburg Verkehrsanlagen GmbH (HHVA), miejski dostawca usług publicznych w zakresie kontroli ruchu i infrastruktury, zamówił ponad 2 000 czujników termowizyjnych FLIR, do wykrywania pojazdów i rowerów, które mają zostać zainstalowane na sygnalizatorach świetlnych i oświetleniu ulicznym do 2021 roku. Kamery pomagają kontrolerom ruchu drogowego w dostosowaniu sygnałów w czasie (prawie) rzeczywistym w zależności od natężenia ruchu na drogach. Co więcej, ogromna ilość danych o ruchu drogowym pomaga osobom zarządzającym ruchem usprawnić długoterminowe planowanie i zmniejszyć zatory.

Dane zebrane przez czujniki FLIR są przekazywane do Urban Data Platform, platformy opartej na chmurze, która umożliwia użytkownikom ocenę danych w czasie rzeczywistym. Jednym z użytkowników platformy jest policja drogowa w Hamburgu, która wykorzystuje dane do optymalizacji sterowania sygnalizacją świetlną i szybszego rozwiązywania problemów z ruchem drogowym, takich jak nietypowe zatory lub roboty drogowe.

Dane dotyczące pojazdów na skrzyżowaniach

Kamery termowizyjne FLIR zostaną wykorzystane do dwóch oddzielnych projektów zbierania danych, z których oba będą zarządzane przez Urban Data Platform. Większość kamer termowizyjnych będzie zbierać dane o ruchu samochodowym na około 420 skrzyżowaniach w całym Hamburgu. Planuje się zainstalowanie wielu kamer termowizyjnych na każdym skrzyżowaniu, aby monitorować ruch w każdym możliwym kierunku.

Czujniki FLIR są zdolne do zbierania danych o ruchu drogowym, w tym o natężeniu, prędkości, zajętości miejsc, długości drogi, czasie przerwy i klasyfikacji pojazdów (w tym samochodów osobowych, ciężarowych i rowerów). Zintegrowane dane o ruchu mogą być dostarczane dla każdego pasa ruchu i każdej klasy pojazdów osobno. Wszystkie te informacje pozwolą osobom zarządzającym ruchem na dokładniejsze jego prognozowanie, symulowanie rozwoju, planowanie większej lub mniejszej liczby pasów ruchu, podejmowanie mądrzejszych decyzji dotyczących zarządzania parkingami i wiele innych.

Czujniki FLIR zamontowane na 45 lampach ulicznych będą zbierać dane o ruchu rowerowym dla projektu Hamburg-wide Bicycle Traffic Counting Network.

Liczenie rowerów

Kamery FLIR zamontowane na 45 lampach ulicznych będą wykorzystywane do zbierania danych o ruchu rowerowym w ramach ogólnohamburskiego projektu Bicycle Traffic Counting Network. Kamery są zainstalowane na ważnych trasach rowerowych w centrum miasta, na głównych trasach wjazdowych oraz na przeprawie przez Łabę, która charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu ze względu na niewielką liczbę przejść.

Rozmieszczenie punktów liczenia w sieci dróg miejskich powinno umożliwić miastu zbadanie wpływów takich czynników jak pogoda, święta państwowe, ważne wydarzenia, place budowy, jak również wpływ objazdów na natężenie ruchu rowerowego.

Według urzędników miejskich, liczenie ruchu rowerowego za pomocą kamer termowizyjnych FLIR jest znacznie bardziej efektywne i opłacalne. Podczas gdy w przeszłości rowery były liczone za pomocą naziemnych pętli magnetycznych, czujników optycznych, a nawet ręcznie, czujniki FLIR mogą być zamontowane na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej i mogą monitorować ruch rowerowy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Hamburg może dokładnie monitorować skrzyżowania przez 24 godziny na dobę, w każdych warunkach pogodowych.

Detekcja termiczna 24/7

Miasto Hamburg zdecydowało się na ThermiCam 2 firmy FLIR, zintegrowany czujnik termiczny i detektor do wykrywania pojazdów i rowerów. Kamera FLIR ThermiCam 2 nie potrzebuje światła do działania. Wykorzystuje ona energię termiczną (ciepło) emitowaną przez pojazdy i rowerzystów. Dzięki temu czujnik jest w stanie wykrywać pojazdy i rowery z dużych odległości, nawet w warunkach słabego oświetlenia, przy złej pogodzie i w nocy. Czujnik termiczny nie ma również problemów z cieniami i intensywnym światłem słonecznym; zjawiskami, z którymi trudno sobie poradzić przy użyciu zwykłych kamer światła widzialnego. Możliwość polegania na kamerach w każdych warunkach oznacza, że Hamburg może dokładnie monitorować skrzyżowania 24 godziny na dobę w każdych warunkach.

Inną ważną zaletą jest to, że kamery termowizyjne nie stwarzają problemów związanych z ochroną prywatności, które są główną przeszkodą w przypadku kamer światła widzialnego. Chociaż kamery termowizyjne dostarczają wystarczająco dużo szczegółów, aby poznać typ pojazdu (FLIR ThermiCam 2 zbiera dane o pięciu różnych klasach pojazdów), nie widzą twarzy ani tablic rejestracyjnych.

Zmniejszanie zanieczyszczeń komunikacyjnych

2 000 kamer termowizyjnych zainstalowanych w Hamburgu pomoże władzom drogowym w prognozowaniu ruchu, zmniejszaniu zatorów i podejmowaniu mądrzejszych decyzji dotyczących robót drogowych lub objazdów. Uspokojenie ruchu ma jednak także inną zaletę. Zmniejszenie zatorów w mieście niewątpliwie doprowadzi do zmniejszenia ruchu jałowego, co z kolei wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście.

Rząd Niemiec przyjął unijną inicjatywę „Czyste powietrze”, która określa surowe wytyczne dotyczące poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach w ciągu następnej dekady. Czujniki FLIR pomogą Hamburgowi i Niemcom osiągnąć ten cel.

CHCESZ KOPIĘ?

Źródło artykułu i fotografii: https://www.flir.eu/discover/public-safety/hamburg-uses-thermal-sensors-to-enhance-traffic-flow/?utm_content=1633631308&utm_medium=social&utm_source=linkedin

Chcesz wiedzieć więcej?

Dowiedz się więcej o kamerach termowizyjnych. Napisz do nas.

Zostaw komentarz