Aktualności

Niezależne kontrole pojazdów górniczych i ciężarowych.

FLIR Thermal Imaging pozwala na niezależne kontrole pojazdów górniczych i ciężarowych w Australii

Pitcrew AI to nowy system wykorzystujący obrazowanie termiczne FLIR i technologię AI do zmiany sposobu inspekcji samochodów ciężarowych i pojazdów górniczych. Wykorzystując algorytm sztucznej inteligencji wyszkolony w bibliotece obrazów termicznych, system może wykryć problemy na wczesnym etapie, zanim sprzęt zostanie zniszczony lub pojazdy spowodują śmiertelne wypadki na drogach.

Rozwiązanie zostało zbudowane przez Industrial Monitoring & Control (IMC), który opracował system do automatyzacji inspekcji opon górniczych samochodów ciężarowych. Wydobywcze ciężarówki to niemała inwestycja – wymiana każdej opony może kosztować nawet 50 000 AUD (dolarów australijskich), a jeśli opona się zapali, może spalić cały pojazd wart 5 milionów dolarów. Niepokojące jest to, że pożary opon nie są rzadkim problemem. W Australii, w ciągu ostatniego roku, było wiele przypadków, w których zapaliły się  całe ciężarówki. Te liczby nie uwzględniają nawet ogromnych kosztów przestojów w kopalniach i strat w produkcji.

Wymiana każdej opony w ciężarówce górniczej może kosztować nawet 50 000 dolarów australijskich.

Tim Snell, dyrektor w IMC, wyjaśnia potrzebę nowego i ulepszonego systemu inspekcji. „Przez lata opracowaliśmy całą gamę różnych rozwiązań”, mówi Snell, „a to jest jeden z problemów, które są znane w dużych kopalniach i kamieniołomach, ale przez wiele lat nie było dobrego rozwiązania dla tego.”

Najczęstszym problemem nękającym opony samochodów ciężarowych jest rozwarstwienie, czyli stan, w którym bieżnik opony oddziela się od karkasu. Problem jest dodatkowo zaostrzony przez przyjęcie bardziej autonomicznych wozideł – oddzielenia mogą być spowodowane przejeżdżaniem przez skały, których kierowcy mogliby uniknąć, ale które autonomiczne pojazdy przejechałyby od razu.

IMC od jakiegoś czasu wiedziało, że separacje można wykryć za pomocą kamer termowizyjnych, i ręczne kamery termowizyjne są powszechnie używane w stanowiskach inspekcyjnych. Za pomocą kamery termowizyjnej inspektorzy mogą wykrywać gorące punkty powstałe przez ocierające się o siebie, w wyniku rozwarstwienia, części opony generujące ciepło w wyniku tarcia. Gorące punkty pojawiają się nawet wtedy, gdy opony są pokryte błotem – co jest typowe w przypadku ciężarówek górniczych – podczas gdy wizualna inspekcja pod kątem rozwarstwienia wymaga zmywania opony w celu wykrycia śladów przebicia w górnej warstwie opony. „Można to wykryć, wykonując szczegółową kontrolę wizualną” – mówi Snell – „ale w rzeczywistości przeprowadzanie inspekcji w czasie rzeczywistym bez przestojów jest jedyną skuteczną technologią, o której wiem”.

Gorące punkty na oponach wykryte za pomocą termowizji.

Jeśli chodzi o automatyzację inspekcji, firma IMC zdecydowała się użyć kamery termowizyjnej FLIR A615 Machine Vision i wyszkoliła model AI w celu identyfikacji wczesnych etapów separacji, które pojawiły się jako ciepłe ślady.

Podczas gdy zbudowanie biblioteki szkoleniowej było monumentalnym zadaniem – szkolenie sztucznej inteligencji wymaga tysięcy zdjęć – Snell i reszta jego zespołu byli zaskoczeni, jak dobrze projekt przebiegł. „Myślę, że kiedy po raz pierwszy uruchomiliśmy system na żywo w witrynie, od razu zaczęliśmy otrzymywać z niej alarmy

Pitcrew AI może być używany do sprawdzania setek pojazdów dziennie pod kątem separacji opon., faktycznie zrobił wszystko, co powinien” – mówi Snell. „Nic nigdy nie działa tak dobrze od razu po wyjęciu z pudełka”. Oczywiście za tym sukcesem stała dekada wcześniejszych prac nad kodowaniem wykonanych przez IMC, które zajmuje się dystrybucją i integracją kamer FLIR, takich jak A615, od około 10 lat.

Pitcrew AI może być używany do sprawdzania setek pojazdów dziennie pod kątem separacji opon.

Podstawowy system AI Pitcrew został pierwotnie opracowany dla ciężkich pojazdów drogowych, a podobny system kamer FLIR jest już używany jako narzędzie do automatycznego wykrywania problemów z hamulcami w ciężarówkach terenowych. System ten zapewnia władzom informacje dotyczące zgodności, a operatorom flot dane dotyczące planowania prac serwisowych i przeglądów.

Chociaż opony mogą być częstym problemem w przypadku górniczych ciężarówek, problemy z hamulcami są problemem, z którym zwykle spotykają się kierowcy ciężarówek terenowych. Autonomiczne systemy kontroli termicznej na stacjach kontroli pojazdów ciężkich i na innych przystankach wzdłuż drogi mogą ostrzegać władze drogowe o wczesnych oznakach awarii hamulców i umożliwiać raczej ukierunkowane niż wyrywkowe kontrole. W Australii awarie hamulców w ciężarówkach są przyczyną prawie 40 procent wszystkich wypadków samochodów ciężarowych, co sprawia, że ​​jest to krytyczny problem do rozwiązania.

Zautomatyzowane rozwiązanie może być używane do sprawdzania setek pojazdów dziennie na terenie kopalni lub poza rampą. „Nie ma ograniczeń” – mówi Snell. „Możesz przetwarzać jeden raz na dwie sekundy”.

System AI Pitcrew z kamerą termowizyjną FLIR w terenie.

Snell ma nadzieję, że Pitcrew stanie się powszechnym rozwiązaniem. „Chodzi o to, że stanie się to standardem w całej Australii” – mówi i dostrzega również globalny potencjał. Chociaż proces współpracy z lokalnymi zarządcami dróg w celu zainstalowania systemów był powolny, w ciągu ostatnich 5 lat firma poczyniła znaczne postępy. Do tej pory operują w Australii, Papui Nowej Gwinei, Nowej Zelandii, a nawet mają zainstalowane systemy nawet w RPA. „Nie ma nic, co mogłoby nas powstrzymać przed pójściem w dowolne miejsce na świecie, chyba nie”.

Biorąc pod uwagę ogromne korzyści finansowe i związane z bezpieczeństwem, rozwiązanie Pitcrew ma duże szanse wejść na rynek globalny. Obecnie system wykorzystuje do tego zastosowania kamerę termowizyjną FLIR A65 lub FLIR A615.

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeżeli interesuje Cię temat sztucznej inteligencji i jej wykorzystania w swoim zakładzie, napisz do nas.

Zostaw komentarz